2015. augusztus 7., péntek

Kiváló könyvek az ókorhoz

Tudom, még augusztusra ígértem egy harmadik bejegyzést is, de kicsit megcsúsztam az idő vasfogával, vagy valami ilyesmi. Nem haladtam úgy az olvasással, ahogy szerettem volna, na. És ha az ember könyvekről akar írni, ez elég nagy hendikep.
A minap rájöttem, hogy az évek kitartó antikvarium.hu-s vásárlásainak eredményeképpen egészen magas a pontértékem, s ezek is egy az egyben levásárolhatóak könyvekre. Úgy gondoltam, nincs is ennél kiválóbb alap, hogy néhány témába vágó darabot beszerezzek ókori hadtörténelemmel foglalkozó könyvgyűjteményem számára, s ezt a fejleményt meg is osszam veletek. Rövid könyvajánlóm következik tehát.

Az első darab viszonylag közismert, régi motoros, még a tiszai kistérség falusi művelődési házainak pár négyzetméteres könyvtáraiban is fellelhettek belőle egy-két darabot. Szerzője Wilhelm Hoffmann, német történész. A mű kis alakú, olcsó papírra készült, alig néhány ábra található benne Hannibál nagyobb csatáinak sematikus rajzával, de ez a kisszerű nyomdai kivitel ne tévesszen meg senkit. Remek stílusban megírt, gördülékeny és aprólékos munka, ráadásul Hoffmann szereti feltenni az általam is nagyon kedvelt "what if..." kérdéseket, amiket egyébként a történészek jelentős része élből szintjén alulinak tart. Alakulhatott volna másként a második pun háború? Lehetett volna Hannibál az első cézár? Volt esély a római birodalom pusztulására? Ezekre a kérdésekre is választ kapunk Hoffmann remek kis könyvéből, kellemes, "együléses" olvasmány két gombóc fagyi áráért.

A második egy hasonló munka, még a Szivárvány könyvek sorozatban jelent meg, szerzője elismert történész (emlékeztek az Antik harcmezőkönre? Na, azt ő szerezte) és "hannibálógus", azóta több műve is megjelent a korszakról és Hannibálról: dr. Kertész István, és A hódító Rómája. Nem egy személyre, vagy háborúra koncentrál, hanem végigkíséri a Római Birodalom alakulását és térnyerését onnantól, hogy kilép a világtörténelem porondjára, nagyjából a harmadik pun háború végéig, amikorra gyakorlatilag egyedüli hatalom marad a Földközi-tenger medencéjében. Szintén érdemes elolvasni annak, aki egy kicsit átfogóbban szeretné érteni a miérteket és hogyanokat. 

Végezetül (na jó, ennyi pontom már nem volt, besegítettem egy kis készpénzzel is) Ürögdi György: Kleopátra című vaskos, nagyalakú könyve jutott hozzám, amely időtálló munka, az én példányom ugyanis 1972-es, de létezik 1983-as, és egy 2005-ös újranyomás is, már szerkesztői utószóval és egy Kertész-függelékkel a végén. Ez már nem Pun háború, hanem Ptolemaioszi államrajz a kezdetektől az utolsó Kleopátráig és a római győzelemig. Rengeteg hasznos és érdekes apróságra tér ki a szerző, csataleírásoktól az ókori állam működéséig, gazdasági kérdésekig rengeteg mindent tárgyal, nem beszélve azokról a fontos történelmi alakokról, Octavianusról, Antoniusról, akik a címszereplő életében szervesen szerepet játszottak. Eloszlat néhány népszerű hazugságot is róluk, de nem hallgatja el hibáikat sem. Rendkívül kellemes olvasmány, elmerít kicsit a korszak egyiptomi birodalmában.

Összességében nagyon érdekes korszak ez, mindenkinek csak ajánlom, szélesítse kicsit a látókörét a régmúltban is. Én is így teszek: nekiülök olvasni, mert van egy remek könyvem Tutanhamonról is... :)

1 megjegyzés:

  1. Az első két kötet nekem is megvan. Kertész úr művét ronggyá olvastam 2005 körül. van valahol kb 60db 28mm-es fém Pun vitézem, egy Saga szerű skirmishez bőven elég lenne, csak egy doboz Victrix plasztik római kell hozzá. :)

    VálaszTörlés