A hétvégén megadatott a nagyszerű lehetőség, hogy családommal és barátaimmal ellátogathattam a szolnoki megújult repülőmúzeumba, a Reptárba!
A REPTÁR makettje. Élőben nem pont ez az elrendezés... |
Régi vágyam volt visszatérni ide, mert amikor pár éve erre jártunk, éppen pár nappal korábban zárt be a költözködés és a teljes átalakítás miatt. Mérgesek voltunk emiatt, de megígértük, hogy amint megnyílik, meglátogatjuk.
Sok jót és rosszat is lehet olvasni a szolnoki repülőmúzeum körül. Sokakat aggasztott az új helyre - a régi szolnoki vasúti indóház épületébe és területére - költözés, mert a nagygépeket - bombázókat, utasszállítókat nem is tervezték, de nem is igazán tűnt lehetségesnek átszállítani. Mások örültek, hogy megújul, modernné válik a kicsit avitt, rozsdatemetői hangulatot árasztó gyűjtemény, s az sem utolsó szempont, hogy a belváros frekventált helyén, könnyen megközelíthető helyen tekinthetőek meg a gépcsodák.
Hogy a végeredmény milyen lett, mindenki döntse el maga: látogasson el Szolnokra.
A gyűjtemény egyébként igényes, kezdve az új épületben megtekinthető, színvonalas és interaktív kiállítással, amely az első világháborútól kíséri végig a k.u.k, majd a magyar királyi, és persze a népköztársasági egyenruhákat, felszereléseket, nomeg persze a repülés eszközeit. A századelőről főként légcsavarok, egyenruhák, makettek és replikák vannak ( a Kvasz-1 kifejezetten érdekes), a világháborúból pedig ezeken túl légvédelmi lövegek, a Balatonból kiemelt IL-2-es roncsa, néhány földből kiemelt, eredeti repülőgépmotor, egy Po-2-es - kissé semmilyen állapotban, eldugva a többi gép közé, meg egy Bf-108-as gyakorlógép, pöpec állapotban, igazi fotogén háttérelem.
A Kvasz-1 |
Szép gyűjtemény van népköztársasági gépekből. Az épületben van pár fedélzeti fegyver, rakéták, hajtőművek, két JAK gyakorlógép, kisebb helikopterek (a Mi-1 valami cukor közelről), valamint egy MIG-21UM, amibe be lehet ülni, sisakot felvenni, fotózkodni... A másik beülős a JAK-52-es, de van a közelben egy szép JAK-11-es is, abba sajnos nem lehet beülni, ahogy a forgószárnyasokba sem.
Itt jegyezném meg, hogy a felújításokért gratuláció jár. Láttam korábbi képeket a Kamovról (nagy kedvencem a típus), vagy éppen a Mi-1-esről, szépen rendbe rakták őket, és jó látni, hogy zárt helyen, az időjárás viszontagságaitól védve élvezhetik nyugdíjaséveiket.
A Denevér, a '90-es évek magyar fejlesztésű robotrepülője. |
Kifejezetten pofás állapotú Mi-2-es. |
A mentőszolgálat régi Super Aero 45-öse. |
Az igazán nagy batárok az épületen kívül állnak. Gyakorlatilag a teljes MiG-sorozat képviselteti magát 15-östől a nemrég kivont 29-esig (27-es valamiért nincs, 25-ös pedig nálunk sosem volt), és egy irdatlan méretű Szu-22-es is vigyorog a betonon, a Migek kishíján elférnek a szárnya alatt). Itt vannak a Cápetik, és Csőrike is, a Mi-24-es. A melléképületben komoly légvédelmi és lokátor-gyűjtemény van, "hátul" pedig a földi kiszolgáló felszerelések, a lokátorok és a föld-levegő rakéták kaptak helyet. A kinti gépeket egyébként teljesen közelről lehet bejárni, megfogdosni, nincsenek kerítés mögött.
Ami kicsit szomorú, hogy valamiféle önkényes szervező elv hátrahagyta az igazi műszaki csodákat: az IL-28-as bombázó elvileg a méretei miatt maradt távol, pedig még 2 méterrel rövidebb is, mint a Szu-22-es. Kár érte, mert a szovjet bombázó nemcsak szép, de különleges is. A Mi-4-es távolmaradására még ennyi magyarázat sincs, a szuper egyedien kinéző többfeladatú gép ráadásul egy felújított példánnyal képviseltette magát a korábbi múzeumban. Az óriási Antonovok és Tupoljevek távolmaradását megértem, de miért nincs itt a Saab Viggen? Ja, hogy magyarok sosem repülték? Miért, a két Starfighter talán védelmünk gerincét alkotta? Nem lehetett volna akkor már 1-1 mindkét idegen gépből?
És az itthon kifejezetten ritkaság Hawker Hunter miért maradt távol?
Zavaró még, hogy a gépek elhelyezésében kevés a logika, mintha a puszta látványtervezés, a méretek szülték volna, hogy ki hova kerüljön, de ez nem díszkert, a vadászbombázó nagyon hülye helyen van az elfogóvadászok során...
Összességében mindenképpen dicséretes kezdeményezés, amely megéri a jegyárat, főleg, ha hozzám hasonlóan az egyik kuponos oldalon foglaltok félárú belépőt. Végezetül, pár kép még a gyűjteményből:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése